Komplett ledarskapsutveckling

Olika organisationer fungerar på olika sätt. På ZOMA har vi erfarenhet av ledarskap i både näringsliv, på institution, i offentlig sektor, i sociala företag och från organisationer i civilsamhället. Vi vet också att olikheter berikar. Vilket stöd behöver ni för att utveckla ledarskapet i er organisation?

 

- Stöd till ledare enligt behov

Detta stöd placerar själva sättet att leda i fokus, för att långsiktigt kunna uppnå önskade resultat. Liksom organisationer i olika branscher fungerar olika behöver också ledare i olika position olika slags stöd. Vi guidar i djungeln och ser till att ni kan leda utvecklingen framåt i den riktning ni vill. Detta kan ske både enskilt och i ledningsgrupp, vid ett tillfälle eller som en längre serie möten.

 

- Coachning i förändringsarbete

Förändringsarbete är en del av en organisations pågående utveckling. ZOMA har erfarenhet av både större och mindre förändringar, omstrukturering, expandering, konfliktsituationer, start-ups, effektivisering och hållbarhetsarbete. Här handlar det om att få med alla på tåget, att få det gjort som ska bli gjort och att kunna förklara hur ni behöver gå i vilken riktning för att nå vilket mål. Vi lyssnar först och arbetar sedan tillsammans för att nå önskat resultat.

 

- Retorik och framställan vid presentationer och event

Många gånger är verksamhetens mål och syfte välkända faktorer i ledningsstrukturen, men förmågan att kommunicera budskapet kan behöva ses över och hitta nya, effektiva former. Detta gäller oavsett om det handlar om att presentera en ny rapport eller expanderingsplan, ge nya direktiv eller bara inspirera till fortsatt engagemang. Det gäller också kommunikation såväl inåt, till den egna organisationen, som utåt, till kunder, samarbetspartners eller media.

Genom ZOMA’s Retorik och framställan-workshop kan du utveckla ditt ledarskap som en berättande ledare med tydligt syfte. I den digitala verklighet vi har idag behöver vi bygga en gemensam berättelse som involverar, engagerar och är möjlig att utveckla vidare för alla som ingår i den. Med över 25 års erfarenhet av berättande i olika former – i tal och i skrift, på scen och bakom, som kursledare i retorik och framställan på universitet och som chef på scenkonstinstitution samt i ett oräkneligt antal föredrag – kan vår utvecklingsstrateg Malin Aghed hjälpa dig att hitta just din berättelse.

ZOMA’s Retorik och framställan-workshop går att boka för ett tillfälle eller flera, för en enskild person eller för grupp. Kanske startar er process med gemensamma workshopar? Under våra retorikdagar får ni på ett roligt och engagerande sätt utveckla själva berättelsen och sättet att framföra den, både muntligt och skriftligt, tillsammans med andra. Våra kurser bygger på både erfarenhet och studier om retorik, kroppsspråk, närvaroträning och olika kommunikatoriska knep som ökar förmågan att kunna förmedla ett budskap. Är du redo att bli en berättare?

 

ZOMAs Chef- och ledarskapsutveckling – bakgrund och exempel

Nedan är ett exempel på hur ZOMA kan arbeta med ledarskapsutveckling, men vi skräddarsyr kontinuerligt uppdrag så att de passar kunden perfekt.

Bakgrund och Erfarenheter

Malin Aghed har arbetat med organisationsutveckling och samhällsbyggnad sedan 2010, då hon tillsammans med två kollegor i Angered, Göteborgs kommun, startade den svenska grenen av El Sistema. Verksamheten växte från att finnas på en plats – Hammarkullen – till att finnas först i samtliga 12 stadsdelar och sedan till 38 olika städer i Sverige. Malin var processledare för båda dessa utvecklingsområden, och hade hand om ledarskapsutvecklingen parallellt. Detta innefattade samtliga ledare och chefer inom Göteborgs stad, omfattande ca 100 personer under sex år, och därefter för ledare, lärare och chefer i hela det nationella nätverket. 2012 var hon medgrundare i det europeiska rådet Sistema Europe. Under sina år i styrelsen, mellan 2012-2018, byggdes det europeiska samarbetet ut från 4 till 17 länder, och jag hade ledarskapsutvecklande uppdrag och coachning även i dessa sammanhang.

2018-2022 arbetade hon som chef, för avdelningen Skapa på GöteborgsOperan, med personal-, budget- och verksamhetsansvar. Hon hade då hand om tillgänglighetsfrågor, omvärldsanalys, breddat deltagande och intersektionella frågor. Chefsskapet utgick från ett situationsbaserat ledarskap och var extremt flexibelt till sin natur, då arbetsplatsen i fråga är i ständig förändring. Även här ingick ledarskapskurser, komplicerade strategiska situationer, konflikthantering och lösningsorienterade arbetssätt.

På universitetet har hon undervisat i bland annat ledarskap, pedagogik, röst- och kroppsträning, scenisk gestaltning och berättande, och alla dessa ingredienser ryms i ett levande, lyhört och modigt ledarskap. Som konsult på ZOMA har Malin arbetat med bland andra Lessebo kommun, Luleå kommun och Riksteatern.

I arbetet med chefs- och ledarskapsutveckling använder hon sig också av sina erfarenheter som journalist och kommunikatör. Storytelling har varit ett av Malins verktyg sedan 1994, och hon håller sig ständigt uppdaterad kring utvecklingsteorier som berör det kommunikativa området – en nödvändighet för att kunna vara en bra ledare för nutid och framtid.

 

Exempel på hur ett uppdrag kan organiseras

Ett ledarskapsutvecklande uppdrag som i förlängningen ska leda till ökad tillväxt brukar starta i arbetet med ökad tillit. Det kan exempelvis handla om att föra berörda chefer i en grupp närmare varandra, med en ökad teamkänsla av att jobba mot gemensamma mål, uppdrag och prioriteringar. Vi på ZOMA skräddarsyr workshops för de aktuella medarbetarna i syfte att uppnå dessa mål. Tillsammans med kunden och dennes önskemål skapar vi en enad syn på ledarskap där olikheter nyttjas till allas bästa, där varje medarbetares delaktighet spelar roll och där vi arbetar och prioriterar för gemensamma mål genom teambuilding. Inom ZOMAs expertis och metoder ryms att bygga hållbar infrastruktur mellan deltagarnas olika kunskapsområden, skapa dynamiska och öppna processer mellan olika avdelningar, öka fruktbara samarbeten oavsett organisatorisk tillhörighet och att skapa en tillit till verksamheten och den egna såväl som varandras kompetens. Detta är nödvändigt för att kunna skapa en resilient organisation som kan hantera de olika utmaningar som kan rymmas när det gäller utvecklingsarbete och samhällsbyggande processer. 

Ledarskapsutveckling handlar också om att kunna möta och matcha önskemål om att arbeta proaktivt utifrån en ökad investeringsvilja – ett mycket spännande perspektiv som ZOMA under 2024 mött i samarbete med Luleås (och hela norra Sveriges) accelererande samhällsomvandling. För att implementera dessa processer i arbetet använder vi oss gärna av Magdalena Malm och Michael Cronstedts rapport från 2023, ‘Kultur och gestaltad livsmiljö som drivkraft i samhällsomställningen’.

 

Tidsplan

En tidsplan för ett tänkt uppdrag inom ledarskapsutveckling innefattar en ungefär tre månader lång process, som naturligtvis kan utökas eller förkortas, allt enligt kundens behov. För att optimera det processorienterande arbetet lär vi gärna känna individerna och lyssnar på allas behov innan den första gruppträffen, vilket innebär att utgångspunkten är att möta samtliga deltagande chefer innan workshop nummer ett. Mellan workshoparna behövs sedan tid för reflektion och process. Med en dylik planering (se tänkt genomförandeplan nedan) finns det tid för avslutande samtal, rapportering och eventuella övriga åtgärder innan uppdraget är levererat och klart enligt överenskommelse.

 

Genomförandeplan

Här följer ett förslag på genomförandeplan. Observera att detta bara är ett exempel på upplägg, Vi är naturligtvis öppna för att skräddarsy uppdraget enligt kundens önskningar, och alla tidsförslag som anges är bara förslag enligt vår erfarenhet. Kundens behov kanske är fler, större eller annorlunda än vad som syns här, och vi är flexibla i samtliga frågor. Med detta arbetssätt finns de olika rubrikerna Kulturskillnader i ledarskap och Planering och prioritering parallellt, även om ledarskapsfrågan hela tiden är grunden. Exemplet innefattar sex workshopar som grundar sig i forskning kring Zone of proximal development, Multipotentialitet, Ledarskap och Storytelling. ZOMAs fyra steg för ledarskapsutveckling bygger på att fokusera, att visionera, att samla ihop och att växa. För närmare förklaring av dessa moment, se ZOMAS MODELL

 

Workshop 1 och 2

Workshop 1-2 kretsar i huvudsak kring att förvandla kulturskillnader i ledarskap från att ses som utmaningar till att ses som tillgångar, och rymmer följande punkter:

  • Utveckla ledarskapet gemensamt
  • Ansvar och roller
  • Öka transparensen mellan ledare och medarbetare
  • Bättre information mellan chefer
  • Jobba med tillitsarbete i ledarskapet
  • Våga säga till när det inte fungerar

I dessa inledande workshops är målet att hamna på samma planhalva och veta både hur bollen ser ut och vart den ska. Ansvar och roller lyfts och arbetas kring, för att uppnå transparens i alla led och för att markant öka tilliten till varandras kompetens. När dessa dagar är slut är gruppen med varandra, inte mot, vi har etablerat ett öppet klimat och ett arbetssätt framåt med högt i tak, tydliga ramar och gemensamma mål. Ingen ska behöva tveka eller tvivla på verksamhetens långsiktiga uppdrag och mål.

 

Workshop 3, 4 och 5

Workshop 3-5 fokuserar på kreativ och framåtsyftande planering och prioritering, men med lärdomarna från kulturskillnader i ledarskapet som grund. Här innefattas följande punkter:

  • Utveckla den gemensamma planeringen
  • Utveckla förmågan till att våga göra gemensamma prioriteringar 
  • Kvalitetssäkring av överlämningar från planering till genomförande
  • Öka den gemensamma vetskapen om vilka beslut som fattas och vad som skall genomföras

Workshop nummer 3-5 handlar om både intern och extern kommunikation, och innehåller berättande, lyssnande, utforskande och gestaltande övningar. Hur bidrar vi gemensamt till att organisationens värdegrund både syns och märks? Hur kan planeringen bli gemensam, modig och lustfylld? Hur hjälps vi åt att prioritera vid svårigheter? Vem har ansvar för vad och vem är jag i detta? När workshop 5 är slut finns ett gemensamt narrativ och ett språk kring varför, hur och vem som gör vad. Alla deltagare har gott förtroende för både sin egen och sina kollegors kompetens, och alla vet vart de kan vända sig för att hitta de kommunikativa formuleringar som behövs för att nå medarbetare eller samarbetspartners med det innehåll och på det sätt som önskas. Systematiskt kvalitetsarbete och kvalitetssäkring genom hela processen från ax till limpa blir en självklarhet när kunskap om processer och tillvägagångssätt blir allas intresse.

 

Workshop 6

Worshop nummer 6 ger verktyg för fortsatt samarbete, handlingsplan för framtida utmaningar och är en sammanfattning som också innehåller visionering framåt. Nu vet var och en var dennes profession används bäst, att olikheter berikar och att misslyckanden är utveckling, inte nederlag, som går att samtala kring och lära sig av. Här är det viktigt att de uppgifter som deltagarna har fått under processens gång får landa och belysas, att resultatet kommuniceras och att utveckling är ett verb med positiv och pågående energi – inte bara ett ord för en hyllvärmande rapport. Nu fortsätter det gemensamma arbetet framåt!

 

Referensuppdrag 

Referensuppdrag 1

Namn på uppdragsgivaren: Riksteatern
Namn på referensperson: Bella Lawson
Mejladress till referensperson:bella.lawson@riksteatern.se
Telefonnummer till referensperson: 070-676 72 73
Referenspersonens roll i uppdraget: Verksamhetsledare
Kalendertid uppdraget är levererat tom – from datum: sept - dec 2023

Omfattning, mål och syfte
Uppdraget gällde att processleda 8 ledare för 8 olika delar av ett nationellt och tre-årigt projekt, fram till och genom slutfasen av projektet. Målet var att skapa samsyn, bygga tillit, konkretisera val och prioriteringar, avsluta projektet och se möjligheter framåt som grupp.

Upplägg och genomförande
Upplägget innefattade planeringsmöten med uppdragsgivaren, en förstudieperiod, grundliga intervjuer med var och en av deltagarna, skriftliga redovisningar till uppdragsgivaren, workshopdagar och avslutande rapport.

Resultat
Resultatet blev enligt uppdragsgivarens önskan, då samtalsklimatet blev gott, missförstånd utreddes, gruppen utvecklades och det framtida arbetet fylldes av visioner och arbetsglädje.

 

Referensuppdrag 2

Namn på uppdragsgivaren: Göteborgs Stad / Sistema Sverige
Namn på referensperson:
Johanna Ericson
Mejladress till referensperson:
johanna@strongberg.se
Telefonnummer till referensperson:
072-211 94 00
Referenspersonens roll i uppdraget:
Kommunikatör
Kalendertid uppdraget är levererat tom – from datum:
2010 - 2016

Omfattning, mål och syfte
Uppdraget gällde att först starta och sedan processleda en helt ny verksamhet. Starten var i Göteborgs Stads regi, och övergick sedan till ett nationellt uppdrag, då med stiltelsen Sistema Sweden som huvudpart. I verksamheten fanns totalt ca 200 chefer och ledare, som jag handledde i olika etapper och omfattning under sex års tid.

Upplägg och genomförande
Upplägget innefattade allt från konkreta situationer i planeringsgrupper till strategiska beslut med internationell hänsyn. Här fanns både offentlig sektor, regionanslutna kulturinstitutioner, sponsorer från näringslivet, civilsamhällesorganisationer och en stor mängd kommuninvånare med. Arbetet skräddarsyddes på varje ort, men hade en liknande struktur och inslag som var samma överallt, som viss repertoar, uppbyggnad av ledarskap, sociala event mm. Att arbeta med gemensam ledarskapscoachning över så här stora ytor var och är såklart en utmaning, men eftersom jag höll i regelbundna träffar, både i kommun och nationellt, skapades en sammanhållning som fortfarande är invånarna till gagn.
Resultat
Resultatet blev enligt uppdragsgivarens önskan, och verksamheten finns idag kvar i ca 40 svenska kommuner och över 20 länder i Europa. Självklart ser verksamheten olika ut på olika platser, men vikten av ett pågående ledarskapsarbete där fokus alltid är invånarna lever kvar.

Fler referensuppdrag ges på begäran.

Zoma idé & utveckling ab

© 2024